Cukrzyca u psów i kotów

Cukrzyca (diabetes mellitus) - zespół zaburzeń przemiany węglowodanowej, białkowej

i tłuszczowej, przebie­gający z bezwzględnym lub względnym niedoborem insuliny.

Występowanie

Psy chorują najczęściej pomiędzy 7-9 rokiem życia (częściej suki), natomiast koty pomiędzy 6-8 rokiem życia (częściej kastrowane kocury).

Zwiększonym ryzykiem obarczone są następujące rasy psów: kesshoundy, różne rasy terrierów, sznaucery średnie i olbrzymie, bichony, szpice, pudle miniaturowe i toy, samoyedy i lhasa apso.

Rodzaje cukrzycy

1. cukrzyca pierwotna

- cukrzyca typu l - insulinozależna, jest spowodowana brakiem lub niedostatecznym wydzielaniem insu­liny na skutek infekcji, tworzenia przeciwciał przeciw komórkom wysp trzustkowych, skłonności genetycznych. Może też być indukowana le­kami (streptozocyna) bądź powstać na sku­tek zatrucia alkoholem lub działania substancji karcinogennych. Leczenie wymaga stałego podawania insuliny. Ten typ najczęściej występuje u psów.

- cukrzyca typu II - insulinoniezależna, jest związana z upośledzonym (opóźnio­nym) wydzielaniem insuliny i niewrażliwością na in­sulinę narządów docelowych. Przyczyną może być skłonność dziedziczna, otyłość, odkładanie się wydzielanej ra­zem z insuliną amyliny w postaci amyloidu w komór­kach wysp. Najczęściej występuje u kotów.

2. cukrzyca wtórna

Powstaje w następstwie choroby podstawowej np. zapalenia trzustki, nowotworów trzustki, zespołu Cushinga, nadczynności tarczycy, akromegalii, nadmiaru STH w diestrus wywołanego progesteronem, a także z powodu po­dawania leków diabetogennych (np. glikokortykoidów, STH, progestagenów).

Czytaj więcej... http://www.provet.org.pl/index.php/lecznica/porady/16-cukrzyca-u-psow-i-kotow

Dziękuję za informacje Cukrzyca u psów i kotów