Amerykański pies eskimoski

Cechy fizyczne

Psy towarzyszące

Wysokość w kłębie: 23-30,5 cm.

Masa ciała: 2,4-4,5 kg.

Psy miniaturowe

Wysokość w kłębie: 30,5-38 cm.

Masa ciała: 4,5-9 kg.

Psy standardowe

Wysokość w kłębie: 38^18 cm.

Masa ciała: 8-16 kg.

Długość życia: 11-15 lat.

lekarz weterynarii siemianowice śląskie

Zachowanie

Psy tej rasy są zwinne, pojętne, łatwo przywiązują się do ludzi. Skłonne do ujadania, łatwo wszczynają alarm. Wymagają bli­skiego kontaktu z ludźmi. Powinny być przyzwyczajane do ob­cych już w młodym wieku, aby przezwyciężyć ich nieufność do nich. Szybko się nudzą, jeśli nie poświęca im się odpowiedniej ilości czasu. Są to psy średnio aktywne. Tolerują inne zwierzę­ta, jeżeli w młodym wieku były socjalizowane. Zaniepokojone mogą kąsać. Okrywa włosowa nie wymaga intensywnej pielę­gnacji.

Choroby dziedziczne

Postępujący zanik siatkówki - Dziedziczone autosomalnie recesywnie zwyrodnienie czopków siatkówki prowadzące do ślepoty. Rozwija się u zwie­rząt w wieku 3-8 lat.

Dysplazja stawów biodrowych i choroba Legga-Calvégo- Perthesa - Wielogenowa, dziedziczna, zwyrodnieniowa choroba stawów biodrowych przebiegająca z zapaleniem stawu

Zwichnięcie rzepki - Wielogenowa, dziedziczna, wrodzona wiotkość więzadeł rzepki, prowadząca do jej zwichnięcia, kulawizny, a w dalszej kolejności choroby zwyrodnieniowej stawu. Jeśli poja­wią się objawy kliniczne, chorobę leczy się chirurgicznie.

Głuchota - Wrodzona głuchota może być jedno- lub obustronna. Rozpoznawana na podstawie wyników badania BAER (brain­stem auditory evoked potentials).

Dysplazja stawów łokciowych - Wielogenowa, dziedziczna nie­prawidłowość, przebiegająca z zapaleniem stawów łokciowych. Według danych OFA 0,9% amerykańskich psów eskimoskich cierpi na tę chorobę

Niedobór kinazy pirogronianowej: Autosomalnie recesywnie dziedziczona nieprawidłowość, objawiająca się ciężką niedo­krwistością hemolityczną. Prowadzi do upadków na skutek nie­dokrwistości lub niewydolności wątroby na ogół w wieku poni­żej 5 lat. Choroba rzadko występuje u psów tej rasy.

Skłonność do innych chorób

Niedoczynność tarczycy - Dziedziczne zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym.

Choroba o pod­łożu autoimmunologicznym, podczas której dochodzi do nisz­czenia tarczycy. Objawy pojawiają się u psów w wieku od 4 miesięcy do kilku lat i są to: apatia, utrata apetytu, wymioty, osłabienie i odwodnienie.

Padaczka idiopatyczna (dziedziczne drgawki) - Psom podaje się odpowiednie preparaty przeciwdrgawkowe. Według Dorna prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzenia u amerykańskich psów eskimoskich jest 8,75 razy większe niż u innych ras

Zaćma - U amerykańskich psów eskimoskich najczęściej wy­stępuje przednia zaćma korowa, rzadziej tylna i punktowa. Nie­znany jest sposób dziedziczenia tej nieprawidłowości.

Choroby nerek - Według Dorna prawdopodobieństwo wystąpie­nia chorób nerek u amerykańskich psów eskimoskich jest 8,28 razy większe niż u innych ras.

Wyłysienia (tła endokrynnego lub hormonalnego) - Postępu­jące, symetryczne wyłysienia, którym nie towarzyszy świąd. Pojawiają się w okresie dojrzewania. W niektórych przypadkach podanie trilostanu prowadziło do wyleczenia chorych zwierząt. Choroba może być dziedziczna w rodzinach psów eskimoskich.

Mielopatia zwyrodnieniowa (degenerative myelopathy, DM) - U chorych psów obserwuje się porażenie górnego neuronu ru­chowego (parapareza). Choroba może postępować i prowadzić do tetraparezy. Wyniki mielografii, MRI i analizy płynu mózgo­wo-rdzeniowego pozostają w normie. Chorobę rozpoznaje się na podstawie badania pośmiertnego. Nieznany jest sposób jej dzie­dziczenia. Dostępny jest test genetyczny pozwalający na wykaza­nie osobników predysponowanych do wystąpienia autosomalnej recesywnej DM. Wszystkie psy z mielopatią są homozygotami względem genu warunkującego wystąpienie choroby, przy czym rozwija się ona jedynie u niewielkiego odsetka homozygot