Anatolijski pies pasterski

Cechy fizyczne

Wysokość w kłębie: Samice 68,5 cm, samce 73,5 cm.

Masa ciała: Samice 36,5-54,6 kg, samce 50-68 kg.

lekarz weterynarii siemianowice śląskie

Szata: Psy te występują w dwóch odmianach: krótko- i szorstkowło­sej. Sierść tych drugich ma długość około 10 cm, a u osobników krótkowłosych około 2,5 cm. Podszerstek jest gęsty. Sierść może być lekko pierzasta. Kolor włosów tej rasy nie ma znaczenia, najczęściej jest płowy z ciemnymi plamkami.

Długość życia: 12 lat

Zachowanie

Psy tej rasy są: pracowite, niezależne, lojalne, nieufne do ob­cych i nowego otoczenia, łagodne i spokojne, chyba że bronią własnej rodziny lub stada. Są doskonałymi psami stróżującymi, chociaż mogą być groźne, gdy się bronią. Trening posłuszeństwa należy rozpocząć jak najwcześniej, zanim anatoliany nauczą się niezależności, co leży w ich naturze. Jednak nie należy się ich obawiać. Pierwotnie nie były one utrzymywane jako zwierzęta towarzyszące.

Anatolijskie psy pasterskie gubią obficie sierść. Na małych przestrzeniach mogą poruszać się niezdarnie. Należy zapewnić im znaczną aktywność fizyczną. Bez smyczy i kagańca powinny poruszać się jedynie na zamkniętych terenach. Tolerują inne psy, o ile były z nimi wychowywane, w przeciwnym razie przeja­wiają agresję terytorialną. Dobrze znoszą także spokojne dzieci, o ile były do nich przyzwyczajane już w młodości.

Choroby dziedziczne

Dysplazja stawów biodrowych - Wielogenowa, dziedziczna, zwyrodnieniowa choroba stawów biodrowych, przebiegająca z ich zapaleniem.

Dysplazja stawów łokciowych - Wielogenowa, dziedziczna, nieprawidłowość, przebiegająca z zapaleniem stawów łokcio­wych.

Zwichnięcie rzepki - Wielogenowa, dziedziczna, wrodzona wiotkość więzadeł rzepki, prowadząca do jej zwichnięcia, kulawizny, a w dalszej kolejności zwyrodnienia stawu. Jeśli pojawią się objawy kliniczne, należy przeprowadzić zabieg chirurgiczny.

Skłonność do innych chorób

Niedoczynność tarczycy - Dziedziczne zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym.

Choroby oczu - Zbyt mało anatolijskich psów pasterskich zo­stało przebadane przez Canine Eye Registration Foundation (CERF), by można było określić częstotliwość występowania chorób oczu u tej rasy.

Kostniakomięsak (rak kości) - Rak kości występuje często u psów tej rasy.

Rozszerzenie i skręt żołądka - Zagrażający życiu skręt żołądka w obrębie jamy brzusznej. Stan ten wymaga natychmiastowej interwencji lekarsko-weterynaryjnej.

Zrost języka ze ścianą jamy ustnej (ankyloglosja, krawat ję­zyka) - Opisano wiele przypadków zrośnięcia wędzidełka języka z dnem jamy ustnej. Jedno z doniesień dotyczyło 3 anatolijskich psów pasterskich (2 braci, oraz 1 suki będącej z nimi połowicz­nie spokrewnionej) w wieku 8 miesięcy. Obficie się śliniły i sła­bo przybierały na masie. W badaniu klinicznym stwierdzono, że psy te nieprawidłowo wysuwają język ze względu na obecność fałdu tkanki łączącej dobrzuszną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Fałd ten rozciągał się od wędzidełka języka do dzią­seł pokrywających wcięcie żuchwy. U wszystkich psów przecię­to ów fałd, co doprowadziło do przywrócenia prawidłowej funk­cji języka; zwierzęta zaczęły przybierać na wadze.