Szczepienia ochronne psów

Każdego psa, którego bierzemy do domu powinniśmy poddać szczepieniom na kilka podstawowych chorób. Ponieważ większość szczepionek niszczy naturalne przeciwciała otrzymane z mlekiem matki, pierwsze szczepienia powinny się odbyć dopiero po odstawieniu szczeniąt od matki czyli ok. 5-7 tygodnia życia.

Choroby przeciwko którym można zaszczepić psa:
- wścieklizna
- nosówka
- parwowiroza
- koronowiroza
- leptospiroza
- wirusowe zapalenie wątroby
- kaszel kenelowy

- borelioza (choroba odkleszczowa)

- herpeswiroza

Kiedy nie należy szczepić
- jeśli zwierzę jest aktualnie chore (nie dotyczy to chorób przewlekłych np. niewydolności wątroby, nerek, cukrzyca),
- jeśli istnieje prawdopodobieństwo silnego zarobaczenia zwierzęcia (szczepionka może być nieskuteczna),
- w okresie ciąży (tylko w wyjątkowych przypadkach można zaszczepić ciężarną sukę),
- jeśli szczenię ma mniej niż 5 tygodni,
Jeśli przy poprzednich szczepieniach dochodziło u psa do reakcji alergicznych, grożących utratą życia, najpierw należy zmienić szczepionkę. Dopiero po kolejnej reakcji alergicznej powinno się zrezygnować z immunizacji zwierzęcia.

Przygotowanie do szczepienia
Na tydzień przed każdymi szczepieniami powinno się zwierzę odrobaczyć (nie dotyczy to zwierząt odrobaczanych regularnie przez cały rok).

Obowiązkowe

W Polsce szczepienie psa przeciwko wściekliźnie jest obowiązkowe i regulowane odpowiednimi przepisami. Po raz pierwszy szczepimy psa po ukończeniu 3-go miesiąca życia Jeśli planujemy wyjazdy zagraniczne z naszym ulubieńcem, powinniśmy szczególnie pilnować terminów tego szczepienia. Niektóre kraje wymagają też szczepień przeciwko innym chorobom, odrobaczeń i profilaktyki przeciwkleszczowej.

Pozostałe szczepienia są nieobowiązkowe, ale zalecane.

Dziękuję za informacje Szczepienia ochronne psów