Udar cieplny u psów

Grupa ryzyka wsrod psów:

Udar cieplny u psów

Jak chronić psa przed udarem cieplnym

- Absolutnie nie wolno zostawiać psa zamkniętego w samochodzie w ciepłe dni, jeśli nie ma możliwości zostawienia włączonej klimatyzacji (samo uchylenie okien niewiele pomoże).
- Gdy temperatura przekracza 24 stopnie Celsjusza trzeba ograniczyć spacery w godzinach gdy słońce jest wysoko.
- Niektóre rasy psów zaleca się strzyc w naszym klimacie, by zmniejszyć prawdopodobieństwo przegrzania.
- Gdy zostawiasz psa w domu najlepiej zasłonić rolety i zostawić uchylone okno. Jeśli temperatura w twoim mieszkaniu jest wysoka, możesz zostawiać psu włączony wiatrak (na odpowiedniej wysokości by zwierze nie przeziębiło się przebywając pod samym źródłem chłodu). W dusznym pomieszczeniu pies może doznać udaru cieplnego już po kilkunastu minutach przebywania w nim!
- Jeśli Twój pupil musi nosić kaganiec, zadbaj o to by był to model w którym swobodnie może otworzyć psyk i napić się wody. W upalne dni absolutnie nie wolno stosować kagańców weterynaryjnych (materiałowe tuby ciasno oplatające pysk). Kiepsko również sprawdzają się zabudowane skórzane kagańce, które mogą powodować odparzenia.
- Należy poić psa w czasie upałów wodą mineralną niegazowaną. Pies wraz ze śliną szybko traci niezbędne sole i minerały, a pijąc zwykłą wodę nie uzupełnia ich w dostatecznym stopniu.
- Podczas plażowania z psem niezbędne jest zapewnienie mu cienia. Czasem trzeba wręcz psa „przegonić” ze słońca, mimo, że sam chętnie kontynuowałby kąpiel słoneczną.

Jak chronić psa przed udarem cieplnym

Objawy udaru cieplnego

(nie wszystkie muszą wystąpić jednocześnie):

* hipertermia (temperatura ciała dochodząca nawet do 42′C)
* drgawki
* osłabienie, utrata przytomności
* nadmierne zianie i ślinotok
* nieregularny płytki oddech
* wymioty

Objawy udaru cieplnego

Piersza pomoc dla psa przy udarze cieplnym

Jeśli podejrzewasz, że Twój pies uległ przegrzaniu jak najszybciej skontaktuj się z weterynarzem!
Umieścić psa w zacienionym, możliwie chłodnym miejscu, położyć mokry ręcznik na karku. Ewentualnie delikatnie schładzić psa wodą (chłodną bądź letnią, nie wolno tego robić lodowatą wodą!). Dać wody do picia albo kostkę lodu do lizania.
Zwierze jak najszybciej powinno znaleźć się w lecznicy weterynarijnej!