WYMIOTY U PSÓW- PRZYCZYNY, ROZPOZNANIE

Wymioty u psów mogą być łatwo wywołane zbyt szybkim spożyciem dużej ilości karmy, bądź spożyciem czegoś nieprzyswajalnego. Wymioty również mogą być przyczyną poważniejszych zaburzeń, np. połknięciem toksycznych substancji, występowaniem uogólnionej choroby, zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi.

Najczętszymi przyczynami występowania wymiotów u psa mogą być : bakteryjne lub wirusowe zapalenie żołądka i jelit, zmiana karmy, nietolerancja pokarmowa, ciała obce w przewodzie pokarmowym ( zabawki, kości, patyki ), pasożyty jelitowe, ostre zapalenie nerek, ostre zapalenie wątroby lub zapalenie pęcherzyka żółciowego, zapalenie trzustki, pooperacyjne nudności, zapalenie macicy, udar cieplny, bądź choroba lokomocyjna.

Wymioty, które występują nieregularnie, sporadycznie przez dłuższy czas mogą być spowodowane zapaleniem żołądka, nowotworem, zatwardzeniem, zapaleniem wątroby lub nerek. Pojedyncze oddalone w czasie wymioty u psa nie stanowią zagrożenia dla jego zdrowia i nie powinny niepokoić właściciela, natomiast przy regularnie powtarzających się, przewlekłych wymiotach, należy koniecznie skontaktować się z lekarzem weterynarii, aby przeprowadzić odpowiednie badania i zdiagnozować przyczynę.

Wymiotom mogą towarzyszyć inne objawy, takie jak: biegunka, odwodnienie, osowiałość, krew w zwracanej treści, spadek wagi, zmiany apetytu oraz wzmożone lub osłabione pragnienie i oddawanie moczu. W zależności od wieku, kondycji pacjenta, historii leczenia oraz badania klinicznego diagnostyka wymiotów może zawierać badania biochemiczne i morfologiczne krwii, badanie kału, wykonanie zdjęcia RTG, wykonanie badania USG, badanie endoskopowe lub laparoskopię diagnotyczną.