KARDIOMIOPATIA PRZEROSTOWA U KOTÓW

Jest to najczęściej występująca jednostka chorobowa dotycząca układu krążenia u kotów i najczęstsza przyczyna nagłej śmierci u dorosłych kotów.

W tej chorobie dochodzi do pogrubienia i zesztywnienia ścian komór serca, co osłabia serce i sprawia, że staje się niewydolne. Dotyczy kotów w wieku od 1 roku do 5 roku życia, głównie rasowych : Maine Coon, Ragdoll, Brytyjskie krótkowłose, Devon Rex.

KARDIOMIOPATIA PRZEROSTOWA U KOTÓW

Wczesne objawy przerostu serca mogą być niezauważone przez właściciela. Głównie dochodzi do spadku apetytu, zmniejszenia masy ciała, szybkiego męczenia się, wzrostu częstotliwości oddechów

oraz spadku aktywności kota. Objawy te mogą być subtelne i właściciel może je łatwo przeoczyć. Niestety pierwszym i czasem jedynym objawem może być nagła śmierć sercowa. Kaszel jest rzadkim objawem, częściej wsytępuje przy zapaleniu oskrzeli lub astmie kotów. Następstwem kardiomiopatii przerostowej może być choroba zatorowo - zakrzepowa.

Diagnostyka opiera się na wykonaniu zdjęcia RTG klatki piersiowej w celu ocenienia sylwetki serca, wykonanie EKG oraz USG serca, a także testów badających czynność tarczycy.

Leczenie przerostowej kardiomiopatii u kotów polega na stosowaniu leków poprawiających pracę serca i zwiększających jego wydolność. Wybór odpowiedniego leku zależy od stopnia zaawansowania choroby oraz obecności czynników komplikujących stan zdrowia zwierzęcia, takich jak arytmia. Dodatkowo zalecane jest obniżenie aktywności fizycznej zwierzęcia.